onsdag den 13. juli 2011

Pejlepunkter for Doktors Blog

Jeg finder blog-koncpetet som værende såvel over- som undervurderet. Det er undervurderet fordi blogs er et "folkets talerør" som aldrig set før i civilisationens historie og de dermed definitorisk er med til at løfte den demokratiske dialog i et samfund, hvilket man tit glemmer, idet kvaliteten af blogs selvfølgelig kan være utroligt svingende. Men blogs er også overvurderet. Netop at gud og hver mand kan skrive en blog gør, at man har svært ved - indenfor rimelig (kort) tid - at finde ud af om denne eller hin blog nu også er interessant. Det er kort sigt svært at navigere efter den rette dosis "blog-viden" i blogs-verdenen, hvilket gør at blogs mister deres værdi som et sted, hvor man henter viden fra.

Derfor må det være passende at opridse, hvad man typisk vil kunne finde i denne blog.

Jeg er uddannet akademisk økonom. Dette er formelt det eneste område, hvor jeg har reel dyb saglig indsigt. Dette må huskes fremover. På alle andre områder jeg udtaler mig, da har jeg ikke papirer på mine kvalifikationer og udtalelserne vil alene bygge på min egen opfattelse af dybden af min indsigt på aktuelle emner og områder.
Når dette er sagt, så kan man mere roligt opliste de emner som min hjerne typisk tumler med og som derfor i tide og utide vil fylde denne log.
I uprioriteret rækkefølge er de typiske emner i denne log
- politik i almindelighed
- samfundsdebatter
- moralske/etiske problemstillinger
- religion
- diverse konflikter grundet religion
- filosofi
- videnskabsteori
- diverse naturvidenskabelige interesseområder, specielt fysik, matematik, biologi, palæontologi, genetik, hjerneforskning
- diverse samfundsvidenskabelige interesseområder, specielt sociologi,  jura, politologi, antropologi
- diverse humaniora interesseområder, specielt diverse "historie-retninger" aka historie, musik-, litteratur-, kunst- og filosofihistorie
- kultur i almindelighed
- musik
- stor fokus på eksistentielle forhold
- vanvid
- fuldemandspointer
- vurdering af mediers kvalitet
- arv kontra miljø
- sport

Listen er ikke udtømmende, men blot en kort brainstorm over, hvad mit lille hoved tit går rundt og tumler med og man derfor - oftest ædru, men til tider også fuld - vil møde reflektioner over i denne blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar